Definicje związane z drukiem – część 4.
26/10/2018
IN Artykuły Druk
Kiedy druk staje się trochę bardziej finezyjny.
Wykrojnik
Służy do “wykrajania” lub “wykrawania” konkretnego kształtu z papieru/innego materiału. Proces ten nazywany jest sztancowaniem. Wykrojnik to taka dodatkowa linia (konkretnie chodzi o krzywą wektorową), po której odpowiednia maszyna (najczęściej tzw. ploter) wycina z prostego podkładu konkretny kształt.
Wykrojnik może być bardzo prosty jak np. kółko, elipsa, kwadrat o zaokrąglonych brzegach. Ale może być też bardziej skomplikowany np. owal, z którego wychodzi obrys tyłu samochodu (czyli pewnie bagażnik i kawałek opony). Wykrojnik potrzebny jest także do stworzenia dziur np. na zawieszce do ubrań. Nie potrzebujemy wykrojnika kiedy chcemy zrobić perforację (równomiernie rozmieszczone w linii dziurki, dzięki którym łatwiej jest oderwać fragment papieru), w takim wypadku wystarczy po prostu odpowiednia linia.
Wykrojniki służą temu, aby uatrakcyjnić to, co drukujemy – nasze oko jest obeznane ze wszystkimi podstawowymi kształtami i po prostu je pomija. Dlatego często wobblery (materiały reklamowe przyklejane do półki na specjalnej przezroczystej tasiemce, które wiszą przed półką) są wycięte w rozmaite kształty, aby przyciągnąć naszą uwagę. Wykrojnik jednak jako metoda drukarska jest dość drogi – zdecydowanie droższy niż po prostu wydruk.
Przygotowując wykrojnik (rękami grafika 🙂 ) pamiętaj, żeby nie był zbyt skomplikowany. Po pierwsze maszyna może go nie przyjąć (zwyczajnie nie dać sobie z nim rady),, a po drugie elementy, które po wykrojeniu będą nieduże i będą odstawać od reszty, mogą się po prostu zniszczyć lub zagiąć.
Jak wygląda wykrojnik w pliku? Zazwyczaj jest pokazany w bardzo jaskrawy sposób np. jest to różowa linia. Grafik powinien przygotować odpowiednio tę linię aby potem nie wyszła ona w druku (nadruk obrysu) lub wedle poleceń drukarni. Całkowicie obowiązkowe są tutaj spady, gdyż szansa przesunięcia wycięcia jest duża.
Big
Jest to linia, która nie pojawia się po wydrukowaniu materiału, ale w trakcie jego tworzenia, a potem produkcji wskazuje miejsce zgięcia papieru.
To znaczy, że jeśli mamy ulotkę DL, składaną z A4, bigów będziemy mieli dwa (1 na każde zgięcie).
Zwyczajowo big oznacza się jako przerywana, zielona linia.
Bigów używa się rzadko, w podstawowych formatach jak np. ulotki, foldery – miejscami zgięcia zajmuje się drukarnia, gdyż są one oczywiste. Bardzo popularne natomiast są w projektach opakowań.
Uszlachetnienia
To nic innego jak wszelkie dodatkowe opcje, które możemy dodać do wydrukowanego projektu. Celem uszlachetnień jest głównie nadanie efektu premium do produktu. Czasem wykorzystuje się je w celach praktycznych jak np. dodatkowa warstwa folii do menu restauracji zapobiegająca pogięciu i pobrudzeniu. Uszlachetnień jest naprawdę wiele, wymienię tutaj tylko kilka.
Foliowanie
Pokrycie wydruku laminatem, w tym konkretnym przypadku folią. Foliowanie może być różne: foliowanie metaliczne, holograficzne, strukturalne, z wykorzystaniem folii soft touch.
Lakierowanie
Pokrycie specjalnym lakierem (błyszczącym, matowym lub innym) całości lub części wydruku. Lakierem można pokryć nagrodę główną na ulotce o konkursie, wtedy dodatkowo się ona wybije.
Hot-stamping
Jest to metoda nakładania uszlachetnień za pomocą bardzo wysokiej temperatury. Można w ten sposób dodać złocenia, srebrzenia i inne.
Tłoczenie
Jak sama nazwa wskazuje, polega to na dodaniu wypukłości na wydrukowanym projekcie.
Kalandrowanie
Dodaje fakturę powierzchni np. w formie lnu.
Jeśli chcielibyście dowiedzieć się więcej na temat uszlachetnień i zobaczyć przykłady, zapraszam tutaj: http://www.follak.com.pl/foliowanie
Photo by Miesha Moriniere from Pexels