Blog

A po pracy trochę odpoczynku, z zabawnymi obrazkami i ciekawymi tekstami.

Definicje związane z drukiem – część 4.

26/10/2018

BY Żaneta

Kiedy druk staje się trochę bardziej finezyjny.

Wykrojnik

Służy do “wykrajania” lub “wykrawania” konkretnego kształtu z papieru/innego materiału. Proces ten nazywany jest sztancowaniem. Wykrojnik to taka dodatkowa linia (konkretnie chodzi o krzywą wektorową), po której odpowiednia maszyna (najczęściej tzw. ploter) wycina z prostego podkładu konkretny kształt.

 

Wykrojnik może być bardzo prosty jak np. kółko, elipsa, kwadrat o zaokrąglonych brzegach. Ale może być też bardziej skomplikowany np. owal, z którego wychodzi obrys tyłu samochodu (czyli pewnie bagażnik i kawałek opony). Wykrojnik potrzebny jest także do stworzenia dziur np. na zawieszce do ubrań. Nie potrzebujemy wykrojnika kiedy chcemy zrobić perforację (równomiernie rozmieszczone w linii dziurki, dzięki którym łatwiej jest oderwać fragment papieru), w takim wypadku wystarczy po prostu odpowiednia linia.

 

Wykrojniki służą temu, aby uatrakcyjnić to, co drukujemy – nasze oko jest obeznane ze wszystkimi podstawowymi kształtami i po prostu je pomija. Dlatego często wobblery (materiały reklamowe przyklejane do półki na specjalnej przezroczystej tasiemce, które wiszą przed półką) są wycięte w rozmaite kształty, aby przyciągnąć naszą uwagę. Wykrojnik jednak jako metoda drukarska jest dość drogi – zdecydowanie droższy niż po prostu wydruk.

Przygotowując wykrojnik (rękami grafika 🙂 ) pamiętaj, żeby nie był zbyt skomplikowany. Po pierwsze maszyna może go nie przyjąć (zwyczajnie nie dać sobie z nim rady),, a po drugie elementy, które po wykrojeniu będą nieduże i będą odstawać od reszty, mogą się po prostu zniszczyć lub zagiąć.

 

Jak wygląda wykrojnik w pliku? Zazwyczaj jest pokazany w bardzo jaskrawy sposób np. jest to różowa linia. Grafik powinien przygotować odpowiednio tę linię aby potem nie wyszła ona w druku (nadruk obrysu) lub wedle poleceń drukarni. Całkowicie obowiązkowe są tutaj spady, gdyż szansa przesunięcia wycięcia jest duża.

Big

Jest to linia, która nie pojawia się po wydrukowaniu materiału, ale w trakcie jego tworzenia, a potem produkcji wskazuje miejsce zgięcia papieru.

To znaczy, że jeśli mamy ulotkę DL, składaną z A4, bigów będziemy mieli dwa (1 na każde zgięcie).

Zwyczajowo big oznacza się jako przerywana, zielona linia.

Bigów używa się rzadko, w podstawowych formatach jak np. ulotki, foldery – miejscami zgięcia zajmuje się drukarnia, gdyż są one oczywiste. Bardzo popularne natomiast są w projektach opakowań.

 

Uszlachetnienia

To nic innego jak wszelkie dodatkowe opcje, które możemy dodać do wydrukowanego projektu. Celem uszlachetnień jest głównie nadanie efektu premium do produktu. Czasem wykorzystuje się je w celach praktycznych jak np. dodatkowa warstwa folii do menu restauracji zapobiegająca pogięciu i pobrudzeniu. Uszlachetnień jest naprawdę wiele, wymienię tutaj tylko kilka.

 

Foliowanie

Pokrycie wydruku laminatem, w tym konkretnym przypadku folią. Foliowanie może być różne: foliowanie metaliczne, holograficzne, strukturalne, z wykorzystaniem folii soft touch.

Lakierowanie

Pokrycie specjalnym lakierem (błyszczącym, matowym lub innym) całości lub części wydruku. Lakierem można pokryć nagrodę główną na ulotce o konkursie, wtedy dodatkowo się ona wybije.

Hot-stamping

Jest to metoda nakładania uszlachetnień za pomocą bardzo wysokiej temperatury. Można w ten sposób dodać złocenia, srebrzenia i inne.

Tłoczenie

Jak sama nazwa wskazuje, polega to na dodaniu wypukłości na wydrukowanym projekcie.

Kalandrowanie

Dodaje fakturę powierzchni np. w formie lnu.

 

Jeśli chcielibyście dowiedzieć się więcej na temat uszlachetnień i zobaczyć przykłady, zapraszam tutaj: http://www.follak.com.pl/foliowanie

 

Photo by Miesha Moriniere from Pexels